Friday, December 10, 2010

Suratan Atau Kebetulan!!!!!

Nie bendera aper?La ini pon tak tau nie bendera negara kita Jalur Gemilang....Okey2..Lupakan pasal bendera...Kalau ade bendera mesti ade negara...Negara kita negara Malaysia...Kalau ade negara lak kita mesti ade lagu negara....Ha nie yang nak aku cerita nie....Lagu Kebangsaan kita lagu NEGARAKU...Negaraku...Tanah Tumpahnya Darahku...(Bait-bait lagu menusuk kalbuku)...HEHEHE...Kalau korang nak tahu...Lagu Negaraku dijadikan lagu kebangsaan pada tahun 1957. Tune asli lagu Negaraku telah diambil daripada lagu keroncong bertajuk Terang Bulan, sebuah lagu yang popular pada masa tu (the state anthem of Perak). Pada masa tu, 11 negeri di Malaya (ketika tu) mempunyai lagu negeri masing-masing. Tunku Abdul Rahman, pada masa tu Perdana Menteri mencadangkan untuk memilih lagu kebangsaan yang sesuai. Satu pertandingan telah diadakan dan penyertaan telah mendapat sambutan dari serata dunia. 514 penyertaan telah diterima tapi tiada satu pun yang sesuai. Kemudian pemimpin tertinggi kerajaan membuat keputusan untuk memanggil composer terkenal. Composer yang telah terpilih ialah Benjamin Britten, Sir William Walton, Gian Carlo Menotti and Zubir Said (pencipta lagu singapura). Tetapi usaha mereka juga sia-sia.

Selepas tu, pemimpin kerajaan terfikir untuk mengambil lagu kebangsaan Perak sebagai lagu kebangsaan. Lirik baru telah dicipta. Pada masa tu, melodi lagu ni (semasa masih sebagai lagu kebangsaan perak) adalah sangat popular di Singapura & Malaya dengan tajuk Terang Bulan.

Sebenarnya, tune lagu Terang Bulan ini sama seperti lagu Mamula Moon berasal dari island of Mahe di Seychelles. Tempat tinggal Sultan Perak satu masa dulu. French band selalu membuat persembahan dengan tune ni. Sejarahwan percaya lagu Mamula Moon dicipta oleh Pierre Jean de Beranger dengan mendapat idea daripada French Poet pada abad ke-19.

Tak cayer....Dengar nie...

Lagu "Terang Bulan"

Lagu "Mamula Moon" Plak

"Lebih kurangkan lagu mamula moon tu" Korang rase ni suratan atau kebetulan....Aku nak tanye pendapat korang boleh tak...HehE...Choww.....

No comments:

Post a Comment