Saturday, December 4, 2010

Laos Harapan Malaysia Ke Separuh Akhir

JAKARTA: Thailand tidak sedikit untuk membantu kesempatan mereka di Piala AFF Suzuki kerana mereka ditahan seri tanpa gol oleh Malaysia di Stadium Gelora Bung Karno pada hari Sabtu.

Juara tiga kali berjuang untuk memecah lawan mereka di atas permukaan yang berat kerana mereka ditahan seri kedua berturut-turut mereka di Kumpulan A. Mereka mungkin akan memerlukan menang melawan tuan rumah Indonesia dalam perlawanan kumpulan terakhir mereka pada hari Selasa untuk memastikan kemajuan mereka ke terkini empat.

Bryan Robson melakukan enam perubahan di starting line-up setelah mengecewakan seri 2-2 mereka membuka dengan Laos dan Thailand jauh sisi terang pada semester pertama sebagai mereka menyiasat pertahanan Malaysia tanpa kejayaan dalam keadaan berat berikut hujan petang.

Sarayoot Chaikamdee, dua gol pahlawan Thailand melawan Laos, muncul ingin untuk menambah jumlah saat ia melepaskan tembakan rendah sempit lebar tegak kiri selepas tujuh minit dan menuju silang berbahaya dari kanan oleh Suree Sukha lurus ke kiper Khairul Fahmi Che Mat minit kemudian.

Dalam setengah daripada beberapa peluang, kesempatan terbaik jatuh ke tangan Thailand pada minit ke-18 saat Teerasil Dangda melesat ke dalam kotak untuk menerima lulus kembali dari Datsakorn Thonglao. Ia sampai ke bola tepat di depan Khairul namun kehilangan kawalan pada saat penting dan gagal untuk mendapatkan usahanya pada target.

Dengan pertahanan Malaysia menunjukkan disiplin jauh lebih baik setelah menang 5-1 ke Indonesia pada permulaan, orang Thai berkurang untuk menembak dari jarak jauh dengan menembak Datsakorn langsung pada Khairul dari 20 meter di minit ke-29 dan terbakar di atas dengan usaha jangka panjang hanya sebelum separuh masa.

Malaysia mempunyai peluang untuk memecahkan kebuntuan tiga minit memasuki babak kedua ketika mereka mendapat tendangan bebas di luar kotak untuk cabaran Natthaphong Samana dua-kaki pada Norshahrul Idlan. Skipper Safiq Raman mengambil tendangan yang terbang hanya luas pasca hak Sinthaweechai Hathairattanakool's.

Orang Thai muncul singkat idea kerana mereka terus menembak dari kejauhan.Suchao Nutnum melihat usaha rendah daripada 25 meter lebar tersentuh oleh Khairul dan kemudian menembak sempit lebar dari tepi tempat.

Malaysia sangat hampir meraih gol melawan jangka bermain di minit ke-64.Norshahrul ditipu berjalan menuruni sisi kanan dan kuadrat bola untuk Kunalan S. tanpa tanda yang menyala lebih dari 15 meter.

Sarayoot itu tetap tenang untuk banyak permainan tapi dia sangat hampir berakhir kebuntuan 11 minit dari masa ketika ia berbalik bek di tempat Malaysia tetapi gagal untuk menewaskan Khairul dari jarak dekat.

Dengan lapan minit lagi, orang Thai tampaknya telah memenangi penalti jika Suchao turun pada tempat tapi wasit Myanmar Win Cho melihat hal-hal yang berbeza dan membukukan player untuk menyelam.

Dengan permainan menuju masa penamatan, Teerasil masuk ke tempat Malaysia di sebelah kiri tapi ia cuba dibelokkan ke palang Malaysia dan keluar dari bermain. Dia memiliki kesempatan kedua dari sudut yang dihasilkan tapi tembakan nya heroik disekat oleh defender.(EHSAN OFFICIAL AFF SUZUKI CUP)

Malaysia seri dengan Thailand...Dulu aku pernah kata kan Malaysia banyak kejutan..Jangan takutlah lah...Lepas nie Malaysia lawan Laos..InsyaAllah Malaysia menang...Tapi semalam aku tengok Thailand banyak buat serangan...Senang2 jer mereka tembus pertahanan negara..Korang bayangkan 8 pertahanan Malaysia kan bawah pun mereka boleh tembus...Agaknya mereka nie guna bomoh siam kot..Hehehe..Tapi semalam aku puji Norsharul dengan Khairul Fahmi kerana Norsharul berjaya kucar kacirkan pertahanan Thailand manakala Khairul Fahmi banyak menyelamatkan keadaan..Bravo laaa Malaysia....Akhir sekali aku harap Malaysia menang besar lawan laos..Sebab Laos kalah lawan indonesia 6-0 semalam....Malaysia Boleehhhh....

No comments:

Post a Comment